tisdag 11 januari 2011

Dagens ridtur

Idag red jag Dusty i ridhuset. När jag skulle ta in honom från hagen så höll de andra hästarna på och muppa sig och galoppera omkring så då blev han ju ganska störd av det... Kände på mig att han kanske skulle vara tittig idag så tog på mig västen för säkerhets skull, och det gjorde jag nog rätt i. Det blev inte direkt en skrittur till ridhuset på långa tyglar, utan mer en tur där jag kunde släppa ut tyglarna ibland innan jag var tvungen att korta dem igen för att det var en läskig snöhög på sidan av vägen eller så. "Gröna soptunnor kanske bits, man kan ju inte vara säker?" verkade Dusty tänka. Nåväl, till slut kom vi till ridhuset =)

När vi hade skrittat en stund så kom en tjej som skulle tömköra sin häst. Lite kul för Dusty blev ganska distraherad kan man säga, i början hade han hela tiden det ena örat riktat mot dem. Men det var bra för då blev jag tvungen att koncentera mig mer och faktiskt rida.


Vad härligt det var att vara tillbaka i sadeln, har inte ridit på hela sex dagar! Jag jobbade honom i alla gångarter och övade på det vi gjorde sist vi red lektion (förra veckan alltså). I det stora hela gick det jättebra och det var jättekul! Dock hade jag nog kunnat rida honom framåt ännu mer, men jag skyller på att jag fortfarande har lite förkylning i kroppen =(

När jag ridit klart så var det en snäll tjej som tog kort på oss, och sen hjälpte hon även till att öppna dörren så jag skulle slippa hoppa av. Självklart mesade Dusty då så hon fick hjälpa till att dra ut honom ur ridhuset. Men det är ju läskigt med en massa snö ute? Hur som helst, att skritta hem gick jättebra och han fick långa tyglar större delen av vägen. Dock blåste det så mycket att manen nästan åkte över på andra sidan, huga!

När jag åkte hem var jag superglad, för det var verkligen roligt att rida idag och jag har tur som får ta hand om en häst som Dusty! =)

/Emma

Inga kommentarer: