tisdag 18 oktober 2011

Martini 17/10 Mälarhöjden

Idag var det dags för ridlektion på Mälarhöjden igen! Jag var tvungen att åka direkt från jobbet då jag slutade sent vilket inte var optimalt, men det fungerade iaf. Fick rida Martini, en brun häst född 2007. Han var trevlig men i vänster varv var han stel som en planka!! Eller stålbalk kanske är en bättre jämförelse. Höger varv var mycket bättre/lättare. Vi jobbade mycket med tagen bakdel, vilket var svårt. Men ett par gånger gick det väl bra åtminstone. Just den övningen gick inte så bra för mig och Martini ikväll.

Hmm vi stod visst inte helt stilla! :)
Vi jobbade också en del i galopp vilket var jättekul. En övning var att trava på spåret, och sen göra en volt och fatta galopp direkt ur volten. Kan bara säga att Martinis galopp är hur mysig som helst! Skulle kunna rulli i galopp på den hästen hur länge som helst! :)

Mobilkameran imponerar inte i stallet! Men Martini är söt ändå!
Totalt sett så kanske det inte gick så jättebra idag, men det var roligt och vissa stunder emellan åt glimrade det till och gick toppen. Satsar på att ha fler såna stunder nästa gång jag rider honom. Martini var pigg men inte springig... Däremot när det var dags att trava eller galoppera och han hade någon framför sig så gasade han på själv, så jobbade med lydnaden där, han ska inte bara springa iväg när de andra börjar galoppera, utan han ska vänta in mig. Det gick helt klart bättre när jag använde sätet och magen ordentligt hehe.


Kan säga att den dagen man kan rida alla ridskolehästar i schysst form så kan man nog kalla sig för en ryttare på riktigt. De flesta ridskolehästar jag har ridit har väl inte direkt varit stöpta i form hehe. Dock var den finaste hästen jag någonsin ridit tror jag, en ridskolehäst vid namn Lady (My Fair Lady) som var så sjukt underbar och fin att rida. Synd att ingen filmade eller fotade de gånger jag red henne! Nej nu ska jag sova, är nästan för trött för att gå och lägga mig... Imorgon ska jag upp tidigt igen. God natt! /Emma

Inga kommentarer: