torsdag 20 oktober 2011

Baylie 20/10

Red Baylie idag, En ganska liten häst, men som visade sig vara mer framåt/skritta och trava snabbare än alla andra stora hästar. Första gången jag upplevt det på en lektion haha!

Tydligen kan han vara väldigt spänd om han är kall om ryggen och idag hade han inte haft täcke, och hade blivit duschad (antar att han var lerig eller nåt). Så innan jag satt upp fick jag börja med att gå ett varv i ridhuset och sen springa ett varv så han fick trava lite. Märkte att han var väldigt lyhörd för när jag ändrade farten och så, kul!

Vi såg mycket skarpare ut i verkligheten, jag lovar!
Han brukar vara spänd när han är kall om ryggen så jag fick instruktioner om att sitta upp och trava direkt då han annars kan bocka...

Min instruktör (Helena tror jag hon heter:)) höll i när jag satt upp. Skänklade lite för att få iväg honom i trav men det gick inte direkt, utan det blev mer uppåt än framåt hehe. Helena höll dock i tygeln och hjälpte mig genom att leda honom runt liksom. Hmm det var länge sen jag satt på en bockande häst (om jag nu gjort det ens? Bara lite små protestbockar från typ Quinto och Dusty när man fått dem att jobba mer än de velat:P) Till slut slutade han bocka och då travade vi iväg, travade runt innanför spåret och till slut började han lugna ner sig och då kunde jag sakta ner till skritt.

Vi red i alla gångarter, på volterna övade vi på att till en början skritta och göra halt 2ggr per volt, sedan övergick vi till trav med skrittsteg och sen galopp med travsteg. Jättekul men jag fick sakta ner traven en del för att kunna sitta ned, var ganska stor skillnad på lilla Baylie och PG som jag red förra veckan (stooor häst den där PG hehe :)) Vi skulle även behålla ställning och böjning genom hela volten och övergångar vilket inte var helt lätt. Jätterolig övning, efter några varv gick det bättre, jag fick öva på att använda innerskänkeln mer för att få honom att böja sig ordentligt och att liksom "möta upp" med yttertygeln. Åh vad jag är glad att jag lärt mig ha (iaf lite, jag är ingen expert) koll på yttertygeln. För den gör verkligen skillnad!

Sen gjorde vi en annan övning på volten, skritt och på den öppna delen så skulle vi flytta ut bakdelen, men framdelen skulle fortfarande gå på spåret. Jag tycker att det gick rätt så bra:) Sen gjorde vi samma övning i trav vilket var lite svårare, men när jag minskat tempot lite i traven gick det bättre. Jag behövde dock fortfarande hålla om ordentligt med skänklarna så att han inte skulle sakta av. Det var kul och trevligt för Baylie kändes ganska tillfreds och han lyssnade bra och var trevligt att jobba med, när jag gjorde rätt gjorde han också det, och vid ett tillfälle då jag kollade i spegeln så såg det rätt så trevligt ut :) Måste släpa med någon med filmkamera till stallet nån gång snart!

Summan av kardemumman är att jag är jättenöjd med lektionen, det var superkul att rida Baylie trots "bockningsincidenten" i början. Det var helt enkelt en riktigt rolig lektion! Precis så som varje lektion borde vara :) /Emma

Inga kommentarer: