tisdag 27 september 2011

Salsa en måndagskväll

Nej jag dansade inte ikväll, men jag fick rida en liten häst vid namn Salsa :) Ett trevligt isabellfärgat sto.

Vill inte stå stilla och bli fotograferad när smaskigt hö väntar i stallet.. :)
Vi började lektionen med att rida mycket skritt-travövergångar och mycket på volterna. Hon kändes ganska liten och jag blev lite studsig i sadeln ibland. Kändes att jag inte ridit ordentligt sen i våras!
Nåväl, stundvis kändes det riktigt bra. Var dock lite svårt i avsaktningarna till skritt, men Salsa är inte så gammal/utbildad än (född 2005) så det kändes inte som något att hetsa upp sig för. Bara att förhålla, ha tålamod och berömma när hon väl stannar... Och att sen sätta igång igen ;)

Andra halvan av lektionen så red vi halvt igenom med skänkelvikningar. Det gick toppen! Första gången gick väl lite sådär, men sen red jag mer fokuserat, red rakt först, sen skänkelvikning en bit och sen rakt igen. Fick beröm för att det såg perfekt ut och det kändes jättebra! :D

Fick också beröm för att jag slutade med övningen när det gick bra (alltså red rakt till nästa gång vi kom till A, slutade inte helt med övningen haha ;)) och ja jag gjorde det så hon skulle känna att "här gjorde jag rätt, då behöver jag inte traggla mer". Så det kändes toppen. Överlag så gick hon rätt så fint, skummade en massa gjorde hon också, önskar nån hade varit med och filmat hihi ;)

Sen red vi på spåret, vid prickarna (mellan bokstäverna, många ridskolor verkar ha dessa prickar;)) så skulle vi flytta sidvärtes in till medellinjen och sen ut till spåret igen. I trav. Då började mina fotleder ge upp lite, speciellt i höger ben/fot. Det har väl alltid varit lite så för mig, men det försvinner med träning(=ridning).. Det var ganska jobbigt, fick sakta av några gånger för det funkar inte så bra att rida lätt när man typ inte har nån spänst i foten haha :P

När vi var klara och hoppade av kände jag mig helt mör, kunde knappt gå... Snacka om att man inte ridit en riktig lektion (eller ridit över huvud taget..) på länge! Ridläraren tyckte det gick bra och sa att jag vär väldigt välkommen att börja i gruppen. Och jag hade väl redan bestämt mig haha ;) Så nu ska jag börja rida på Mälarhöjdens Ryttarsällskap en gång i veckan. Känns jättekul att få lite omväxling i vardagen och att få hålla på med hästar igen! Dock är nästa lektion teori, bra timing va? Haha då ska jag cykla till stallet har jag tänkt, får se hur lång tid det tar :)

Nu är det dags att sova, är visserligen ledig imorgon, men jag vill helst inte sova bort dagen ;) God natt på er! Kram Emma

Inga kommentarer: